Persberichten ‘knipoog naar Gaasterland’

Veltman opent foto-expo ‘Knipoog naar Gaasterland’

BALK – Wethouder Frans Veltman van Gaasterlân-Sleat opende vrijdagmiddag de expositie ‘Knipoog naar Gaasterland’ met het onthullen van een fotopaneel bij het Raadhuis.
In Gaasterland staan sinds vrijdag her en der 20 fotopanelen
opgesteld. De kunstuiting is een initiatief van de Kunstkring Gaasterland. Al sinds 2011 had de kunstkring plannen voor een dergelijke tentoonstelling. Bestuurslid Trinet Rozemeijer had zoiets gezien in de buurt van Naarden.

Het was echter een hele onderneming om de financiën rond te krijgen, vertelt bestuurslid Anne Herrema. ,,De expositie moest weerbestendig, hufterproof en ook nog eens een nette presentatie zijn.” ,,Daar hangt wel een prijskaartje aan. Daarbij eisten de subsidieverleners ook dat het hergebruikt kon worden.”

De kunstkring gaat er eerst vanuit dat het eenmalig is en dat de panelen later verkocht worden. ,,Je kunt ook aan verhuren denken, maar we willen als kunstkring steeds naar vernieuwende dingen zoeken. Dan moet je zo’n expositie ook niet herhalen.”

Voor de expositie werden 100 foto’s ingestuurd, waarvan er twintig op panelen zijn verschenen. Opvallend is dat er twee bij zijn van de 16-jarige Arjen Visser uit Nijemirdum, terwijl de foto’s uitgekozen zijn, zonder te weten wie de fotograaf is.

Kunstmarkt
De panelen blijven tot eind oktober staan. De opening vanmiddag is de opmaat naar de grootste kunstmarkt van het Noorden met meer dan honderd kunstenaars, die zaterdag aan weerszijden van de Luts in Balk wordt gehouden.

Bij de foto: De panelen bij het Bakhuster Heech en Rijsterbos

Artikel geplaatst door Cees Walinga op 17-05-13 17:06

Het hele artikel incl. foto’s is te bekijken via bovenstaande link.